Jumaat, 7 Mei 2010

13 MEI BAKAL BERULANG JIKA... - ADUN UMNO TAK SAYANG MULUT

Ahli dewan undangan negeri Pulau Pinang Pakatan Rakyat berhimpun di Dataran Pidato, hari ini bagi meluahkan rasa tidak puas hati mereka berhubung kenyataan Ketua Pembangkang, Datuk Azhar Ibrahim, semalam yang didakwa berbaur perkauman dan hasutan.

Lapo
ran polis juga dibuat ke atas Azhar (BN-Penaga) di balai polis Lebuh Pantai hari ini, meskipun beliau akan dirujuk ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan yang mungkin menyaksikan beliau digantung daripada sidang Dewan Undangan Negeri yang akan datang.

Meskipun Azhar telah menarik balik kenyataannya itu setelah diminta berbuat demikian oleh speaker, Abdul Halim Hussain, namun Pemuda PKR, Syed Mikael Rizal Aidi meminta polis menyiasat kenyataan Azhar bahawa tragedi 13 Mei akan berulang jika rakyat hilang keyakinan dengan pihak berkuasa dan sistem sedia ada.

Pada sessi DUN semalam, mengulas bidasan orang ramai berhubung kematian remaja 14 tahun - Aminulrasyid Amzah yang ditembak mati polis, Azhar menyoal sama ada rakyat mahu tentera mengambil alih negara memandangkan polis didakwa tidak lagi berkesan.

"Beliau yang mendapat peluang mencelah untuk membahas ucapan enggulungan Ketua Menteri telah dengan penuh tidak bertanggungjawab, membangkitkan sentimen perkauman dengan memberi amaran kepada rakyat, 13 Mei akan berlaku jika rakyat menafikan peranan polis.

"Beliau juga seakan mengugut rakyat Pulau Pinang ini agar menerima tentera menjaga keselamatan mereka jika rakyat sudah tidak mahukan polis lagi, dan yang paling mengecewakan, beliau kata adalah lebih senang suasana Mageran diwujudkan kembali," kata Syed Mikael pada sidang media di Esplanade, hari ini.

Menurut beliau lagi, Sekretariat Pemuda Pakatan Rakyat Negeri Pulau Pinang (SPPRPP), tetap mahukan Azhar disiasat dan dibawa ke muka pengadilan, kerana sidang DUN itu telah diikuti secara langsung oleh seluruh rakyat Pulau Pinang dan tindakan beliau ini dikhuatiri bakal menimbulkan ketegangan kaum.

"Bagi Sekretariat Pemuda Pakatan Rakyat Negeri Pulau Pinang (SPPRPP), kami tetap menghargai akan peranan dan tanggungjawab yang dimainkan oleh pihak Polis dalam menjaga keselamatan rakyat, namun dalam masa yang sama, mahu Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan meletakkan jawatan beliau, atas siri-siri kegagalan beliau dalam mengurus tadbir pasukan polis dan menangani jenayah di negara ini". mkini

Tiada ulasan: