Ahad, 27 September 2009

Tutup Jalan - Peniaga rugi tak!... , akibat Pesta Tanglung

Pesta Tanglung 1Malaysia Kuala Lumpur 2009 yang julung-julung kali diadakan ini adalah anjuran Kementerian Pelancongan bersama Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan 100 NGO Tionghua.

Perdana Menteri dan isteri turut menyertai acara perarakan tanglung sejauh dua kilometer yang melalui Jalan Hang Kasturi, Jalan Tun Tan Cheng Lock, Jalan Petaling dan Jalan Sultan.

Dengan adanya acara tersebut pastinya akan menyebabkan berlakunya kesesakan lalulintas serta penutupan jalan-jalan utama. Ini boleh mengakibatkan kerugian besar kepada peniaga-peniaga sekitar kawasan tersebut kerana tiada pengunjung yang boleh memasuki kawasan tersebut seperti mana yang pernah berlaku dalam perhimpunan GMI baru lalu.

Sebelum ini peniaga di sekitar Jalan Tuanku Abdul Rahman, Jalan Masjid India dan Jalan Chow Kit telah mengadu kepada Menteri Wilayah (Raja Nong Chik) kerana mereka mengalami kerugian besar akibat perhimpunan GMI menyebabkan orangramai tidak dapat membeli belah kerana jalan terpaksa ditutup akibat perhimpunan itu. Jadi apa bezanya dengan adanya acara tanglung, jalan juga banyak ditutup.

Kementerian Wilayah Persekutuan menganggarkan kerugian kira-kira RM200 juta yang dialami para peniaga serta kerosakan harta benda ekoran perhimpunan Gerakan Mansuh Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) suatu ketika dulu.

Alasan kerugian sering dipersalahkan apabila pihak PR yang menganjurkan sesuatu acara melibatkan perarakan di jalanraya tetapi bila BN yang melakukan perkara tersebut akan dianggap sebaliknya. Memanglah spesis UMNO ni jenis haramjadah!...

Tiada ulasan: