Rabu, 13 Jun 2012

SEKEJAP HARAM SEKEJAP TIDAK - APA PUNYA FATWA

Sinar Harian - Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan tidak pernah mengeluarkan sebarang fatwa berhubung pengharaman demonstrasi jalanan di ibu negara pada 28 April lepas seperti mana yang didakwa parti pembangkang.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Mashitah Ibrahim berkata jawatankuasa itu sebaliknya hanya mengeluarkan kenyataan media sebagai nasihat daripada anggota muzakarah jawatankuasa berkenaan yang bersidang awal bulan lepas. selanjutnya

Sementara dalam Berita Hairan (akhbar lidah resmi UMNO) melaporkan, Majlis Fatwa Kebangsaan tetap berpendirian haram bagi umat Islam menyertai perhimpunan atau demonstrasi bertujuan tidak baik, melanggar undang-undang serta mencetuskan huru-hara dan kekacauan dalam negara.

Pendirian itu sekali gus menolak ketetapan Majlis Syura Ulama PAS yang memutuskan perhimpunan BERSIH 3.0 pada 28 April lalu, tidak bercanggah dengan syariat.


Pengerusinya, Prof Tan Sri Dr Abd Shukor Hussin, berkata keputusan sebulat suara yang dicapai pada muzakarah ke-99 jawatankuasa majlis itu, awal bulan lalu turut disepakati Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad. 

Agaknya si Mashitah nie tak baca laporan majlis fatwa kot atau majlis fatwa gagal lapor keputusan mereka kepada Mashitah berkenaan hukum berdemo BERSIH 3.0 tempohari.

Memang lawak betul cara UMNO nak berhujah.  








Tiada ulasan: