Jumaat, 16 Mac 2012

KES SAMAN TERHADAP ZAHID HAMIDI DITERUSKAN UNTUK PERBICARAAN

PUTRAJAYA 15 Mac - Permohonan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi untuk membatalkan saman sivil untuk serangan yang didakwa hari ini ditolak oleh Mahkamah Rayuan yang mengarahkan menteri pertahanan untuk bertindak balas terhadap tindakan yang difailkan oleh seorang ahli perniagaan.

Menurut Bernama Online panel tiga hakim yang termasuk Datin Paduka Zaleha Zahari Datuk Clement Allan Skinner dan Datuk Aziah Ali sebulat suara memutuskan terhadap bida Zahid sebagai juga memerintahkannya untuk membayar RM5 000 untuk kos.

Ahli perniagaan Amir Abdullah Bazli pada 16 Januari 2006 memfailkan tuntutan terhadap Zahid kerana didakwa memukul beliau pada muka.

Menteri telah menafikan dakwaan tersebut dan memohon kepada Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur untuk kes yang boleh dibuang Permohonan tersebut telah ditolak oleh mahkamah yang sama pada 21 April 2010.

Sebagai tindak balas Zahid telah memfailkan countersuit terhadap berusia 41 tahun mendakwa telah mengalami penghinaan dan trauma emosi sebagai hasil daripada tuduhan itu.

Menteri yang didakwa libel dalam laporan media kejadian. Terjemahan dari TheMalaysianInsider

Rentetan kejadian:
Amir Bazli Abdullah mengalami kecacatan kekal di muka. Beliau telah dipukul pada 16/01/06 dengan teruk sehingga keadaan fizikal mukanya mengalami kecacatan kekal.

Lapuran polis bertarikh 20/12/2006 telah dibuat dan salinan adalah seperti berikut:

Selanjutnya disini

Tiada ulasan: