Khamis, 24 Februari 2011

PRK MERUPAKAN RAHMAT DAN BALA PENDUDUK SETEMPAT

Setiap kali adanya PRK, takkala itu juga penduduk akan menumpang meraih keuntungan segera. Apa tidaknya, menjelang hari penamaan calon, hari pengundian dan hari-hari berkempen akan meningkatkan pendapatan peniaga dan penduduk setempat.

Bayangkan sewa rumah untuk petugas yang biasanya sekitar RM200 mencecah ke RM2,000 sebulan ketika PRK. Ianya benar-benar mendatangkan hasil yang lumayan.

Selain sewa rumah dan bilik-bilik hotel dijadikan sebagai transit, turut meraih pendapatan adalah perniagaan makanan dan restoren.

Manakala pencacai-pencacai politik pula akan diupah untuk memasang poster, banner dan membina pondok panas.

Itu belum lagi termasuk projek 'kebetulan' yang tiba-tiba akan dirasmikan pada waktu yang sama. Pendek kata segala sumbangan dan peruntukan seperti membaiki jalan, masjid, sekolah dan lain-lain akan diumumkan ketika itu juga.

Malah dengan bangganya pemimpin dari parti biru karat mengisytiharkan peruntukan berjuta-juta ringgit bagi mendapat sokongan pengundi.

Nampaknya semakin ramailah rakyat akan mendoakan wakil rakyat di tempat mereka mati apabila mereka memerlukan bantuan atau sumbangan. Itulah jalan yang paling mudah untuk mendapatkan peruntukan bantuan untuk masjid, surau dan sekolah-sekolah.

Bila sahaja lepas PRK, janji sebelumnya hanya sekadar menanam tebu dibibir. Akhirnya kebanyakkan projek hanyalah berstatus 'terbengkalai'. Pengundi hanya mampu gigit jari. Padan muka hangpa!...

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Woi!... Kalau tak mengutuk UMNO tak leh ke... Itu strategi bro!...

Tanpa Nama berkata...

Betul betul.... bila ade PRK baru umnoapco nak buat jalan le bagi geran tanah lah buat jambatan lah dan mcm2 lg lah.. bila ditanya memang dah lama nak bagi geran dan dah lama rancang kebetulan ade PRK .. memang haprak dan hipokrit punya umnoapco.. INGAT hanya melayu berjiwa HAMBA aje masih sokong umnoapco...jadi sama2 lah kita doakan YB2 umnoapco HAMPUSSSSSS...

Pah Bedah berkata...

Projek 'kebetulan'. Emmm... baru perasan!...