Jumaat, 30 Julai 2010

PKFZ - KITA TENGOK SIAPA YANG KENA!...

Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek terkejut apabila dimaklumkan pendakwaan terhadap bekas Menteri Pengangkutan dan bekas presiden parti itu, Tun Dr. Ling Liong Sik di Mahkamah Sesyen Putrajaya semalam.

Bagaimanapun, Soi Lek berkata, beliau dan pemimpin MCA yang lain yakin Liong Sik akan mendapat perbicaraan yang adil mengikut sistem perundangan di negara ini.

Soi Lek hanya mengetahui berita itu ketika pemberita memintanya mengulas mengenai perkara berkenaan.

"Bila?... selain daripada beliau (Liong Sik), siapa lagi (yang didakwa)?" tanya Soi Lek kepada pemberita yang menemuinya selepas beliau melawat Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Poi Lam di sini semalam.

Sementara itu di Kuala Lumpur, bekas Presiden MCA, Datuk Seri Ong Tee Kiat berkata, kes pendakwaan Liong Sik tidak akan menjejaskan proses pemulihan dalam parti MCA.

Tee Kiat yang juga bekas Menteri Pengangkutan berkata, adalah tidak adil untuk mengaitkan apa yang berlaku ke atas Liong Sik, yang menjadi Presiden MCA sejak 1986 hingga 2003, dengan parti itu sekarang.

"Rakyat ingin tahu hasil penyiasatan pihak SPRM dan polis. Ini adalah kepentingan umum," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Persidangan Undang-Undang Malaysia Ke-15 anjuran Majlis Peguam. - BERNAMA.


Kronologi Skandal PKFZ

  1. Kes skandal PKFZ Malaysia ini bermula dengan melalui pendedahan Laporan Audit PriceWaterhouse Coopers (PWC) yang diumumkan pada era Mahathir, 2002, berlaku kebocoran pada minit mesyuarat kabinet untuk menjadikan tanah Pulau Indah sebagai kawasan pelabuhan bebas. Maknanya terdapat individu yang mengetahui nilai dan potensi sebenar tanah tersebut pada masa itu.
  2. Ini menyebabkan salah seorang Ahli Lembaga Pengarah (1997-2003) bagi Lembaga Pelabuhan Klang(PKA) Datuk Abdul Rahman Palil membeli tanah tersebut melalui Koperasi Pembangunan Koperasi Nelayan Selat Lumut (KPNSL), sebelum daripada kabinet mengumumkan projek PKFZ lagi.
  3. Datuk Abdul Rahman Palil Abdul Rahman kemudiaannya dilaporkan mengisytiharkan dirinya sebagai Pengerusi KPNSL.
  4. Dilaporkan KPNSL menjual tanah tersebut dengan harga yang murah, RM3 perkaki persegi.
  5. Tanah itu kemudiannya dibeli oleh Kuala Dimensi Sdn. Bhd. (KDSB) dengan harga berlipat kali ganda, RM25 sekaki persegi.
  6. Menurut Laporan Audit PWC juga, skandal PKFZ di PPSB ini turut membabitkan beberapa pemimpin Umno dan BN.
  7. Antaranya, Pengerusi KDSB Datuk Seri Azim Zabidi yang juga Bendahari Umno – Ketua Pengarah Eksekutif (CEO) KDSB Datuk Seri Tiong King Sing yang juga Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan BN (BNBBC) – Timbalan CEO Datuk Faizal Abdullah yang juga Ketua Pemuda Umno Kapar, dan ramai lagi yang lain.
  8. Kos bagi melaksanakan projek Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ)dijangka melonjak kepada RM12.453 bilion jika Lembaga Pelabuhan Klang(PKA) gagal menjelaskan bayaran ansuran pinjaman Kementerian Kewangan mengikut jadual.
  9. Dalam Hansard Parlimen Mei 2009, dilaporkan skandal yang bernilai RM1.6 bilion pada tahun 2002 itu melambung antara RM7.4532 bilion dan RM12.5bilion.

Tiada ulasan: