Ahad, 11 Julai 2010

Mesyuarat Perwakilan UMNO Sungai Petani kecoh

Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Sungai Petani kecoh apabila sebahagian besar perwakilannya bangun dan tidak membenarkan Ketua Bahagian, Ali Yahaya berucap pada majlis perasmian di sini, hari ini.

Kekecohan bermula kira-kira pukul 9 pagi apabila seorang Ahli Jawatankuasa Bahagian, Mohd. Yusuf Lazim bangun dan terus menyatakan pendirian tidak puas hati secara terbuka dengan Ali.

Ini kerana menurut Yusop, Ali tidak layak menjadi Ketua Bahagian kerana telah menimbulkan pelbagai kesulitan kepada kepimpinan parti.

Tindakan tersebut kemudiannya disokong oleh sebahagian besar perwakilan yang bangkit meminta Ali berundur dari jawatan tersebut.

Bagaimanapun, suasana tegang tercetus apabila berlakunya kejadian tolak menolak dan bertikam lidah antara perwakilan dengan penyokong Ali.

Ekoran itu, Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Abd. Azeez Abd. Rahim selaku pemantau yang dihantar Ibu Pejabat UMNO terpaksa bercampur tangan dan meminta perwakilan memberikan laluan kepada Ali berucap.

Kekecohan terus berlaku apabila perwakilan bertikam lidah dan bertegas tidak mahukan Ali meneruskan ucapan.

Keadaan tersebut memaksa Abd. Azeez beralah dan mencadangkan agar Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berucap merasmikan mesyuarat berkenaan.

Situasi berkenaan kembali reda apabila Jamil diberikan peluang berucap dan merasmikan mesyuarat tersebut kira-kira pukul 9.45 pagi.

Abd. Azeez yang ditemui pemberita berkata, pihaknya akan menyelesaikan kemelut berkenaan secara semangat kekeluargaan dan berlandaskan perlembagaan parti.

"Kita cuba selesaikan masalah ini dan harap semua perwakilan bertenang,'' katanya.

Selain Abd. Azeez, Ibu Pejabat UMNO turut menghantar Setiausaha Kerjanya, Datuk Mohd. Rauf Yusof dan Ahli MT, Datuk Abd. Aziz Shiekh Fadzir untuk memantau mesyuarat terbabit. UMNgok

Tiada ulasan: