Isnin, 7 Disember 2009

WAHAI PEMIMPIN MCA, DENGARILAH NASIHAT MUHYIDDIN

Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata ahli jawatankuasa pusat MCA harus berkorban dengan mengosongkan jawatan mereka bagi membolehkan pemilihan baru diadakan mengikut kehendak perlembagaan parti itu.

"Mahu tidak mahu, mereka harus berkorban supaya jumlah dua pertiga minima yang diperlukan boleh dicapai," kata timbalan perdana menteri kepada pemberita yang mengikuti misi perdagangan dan pelaburan selama empat hari ke Tokyo.

Menurutnya, pemimpin MCA harus bertindak secara satu pasukan memandangkan terdapat ruang dan harapan bagi menyelesaikan kemelut parti itu, lapor Bernama.

Muhyiddin berkata, semua pemimpin MCA, termasuk presiden Datuk Seri Ong Tee Keat, timbalan presiden Datuk Seri Dr Chua Soi Lek dan naib presiden Datuk Seri Liow Tiong Lai mempunyai pengaruh masing masing dalam badan tertinggi MCA.

"Kalau dua pertiga sahaja pun tidak baik kerana sepertiga tidak setuju. Oleh itu, sebaik mungkin, bila berhenti, semua berhenti.

"Lepas itu, kita membolehkan perwakilan MCA menentukan masa depan MCA dan bukan pemimpin MCA sahaja (berbuat demikian)," kata Muhyiddin.

Ketika ditanya sama ada adil atau tidak bagi mereka yang tidak terlibat dengan isu itu perlu meletak jawatan, Muhyiddin berkata isunya bukan adil atau tidak.

Ohhh!.... Muhyiddin, pandainya nak beri nasihat pada MCA. Siap suruh-suruh letak jawatan lagi supaya bertanding semula. Tapi yang hairannya kalau kena batang hidung pemimpin UMNO yang buat perangai semacam itu, tak pula sibuk-sibuk Muhyiddin minta letak jawatan.

Contoh yang paling nyata apa yang berlaku pada Adun UMNO di DUN Kota Siputeh. Muhyiddin sepatutnya nasihatkan Adun Kota Siputeh terlebih dahulu supaya letak jawatan kerana Adun tersebut tak mampu nak pikul tanggungjawap jadi wakil rakyat kawasannya kerana malas nak hadir mesyuarat DUN. Sedangkan berdasarkan Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Kedah dalam Perkara 51 menyatakan "Jika mana-mana ahli bagi Dewan Undangan Negeri tiada hadir di dalam Dewan dengan tiada kebenaran Speaker di dalam dua kali menyuarat berturut-turut maka tempatnya itu hendaklah menjadi kosong".

Sepatutnya DUN tersebut kosong, tetapi perkara tersebut tidak berlaku di Kedah malah Muhyiddin dengan jentera UMNO sedaya upaya pula mencabar keputusan mahkamah tinggi yang menyatakan DUN tersebut sebenarnya telah diistihar kosong.

Ini belum lagi termasuk politik yang telah berlaku di negeri Perak semasa rampasan kuasa oleh UMNO-BN. Apakah Muhyiddin sedar akan duduk perkara itu samada ianya sah atau tidak? Kenapa tidak nasihat pemimpin UMNO supaya mereka harus bersabar. Kenapa tidak dibubarkan DUN dan adakan semula pilihanraya samada rakyat majoriti memilih UMNO-BN ataupun Pakatan Rakyat.

Begitulah rakusnya pemimpin UMNO bila berkuasa. Mereka hanya tahu untuk memberi nasihat kepada orang lain tetapi mereka sendiri tidak mampu untuk menerima nasihat. Walaupun nasihat telah diberi pada PRU12 yang lalu melalui undi, namun UMNO masih berdegil dan tunggulah pula hukuman dari rakyat lagi pada PRU13 pula.

Muhyiddin sepatutnya berasa malu untuk menasihatkan pemimpin MCA kerana pemimpin UMNO sendiri pun beliau gagal untuk menonjolkan diri mereka sebagai calon berdisiplin serta mempunyai contoh tauladan yang baik.

2 ulasan:

Dollah berkata...

Dah perangai UMNO serupa yahudi, nak buat macam mana lagi.

UMNgOk berkata...

Bukan serupa dah tapi lagi teruk dari yahudi..:)