Rabu, 18 November 2009

SPR LAHANAT Siri 3 (akhir) - Nizar I Zambry I PKFZ

[samb] SPR pada 1 September lalu memutuskan tiada kekosongan pada kerusi DUN Kota Siputeh dan kerusi itu masih disandang oleh Abu Hassan yang memenanginya pada Pilihan Raya Umum ke-12 tahun lepas. Campurtangan SPR dalam bidang kuasa Speaker Dun Kedah amat dikesali.

Tindakan SPR mengekalkan Abu Hasan sebagai wakil rakyat Dun Kota Siputeh mencerminkan seseorang wakil rakyat boleh memperlekehkan Undang-Undang Tubuh Negeri.

Ini kali kedua SPR memutuskan untuk tidak mengisytiharkan kekosongan mana-mana kerusi, sekali gus mengelakkan daripada diadakan pilihan raya kecil. Langkah yang sama diambil ke atas kerusi DUN Changkat Jering dan Behrang – kedua-duanya di Perak Februari lalu tetapi atas alasan berbeza.

Ini menggambarkan Undang-Undang Tubuh Negeri boleh dipertikaikan. Ada kebimbangan campurtangan pihak-pihak tertentu dalam pentafsiran undang-undang.

Pada 1 Oktober lalu, Dr Abdul Isa memfailkan permohonan semakan itu di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan KuasaKuasa Khas) di Kompleks Mahkamah Jalan Duta melalui firma guaman Tetuan Chooi & Co dengan menamakan Abu Hasan dan SPR sebagai responden.

Dr Abdul Isa memohon mahkamah mengeluarkan perintah mengisytiharkan Abu Hasan bukan lagi ADUN kawasan berkenaan berikutan kegagalan beliau menghadiri dua sidang DUN itu.

Berikutan itu, beliau selaku Speaker memohon mahkamah mengisytiharkan kerusi DUN bagi kawasan Kota Siputeh adalah kosong dan seterusnya mahu SPR mengadakan pilihan raya kecil, termasuk perintah injunksi untuk menghalang Abu Hasan daripada menjalankan tugas sebagai ADUN.

Kegelisahan Abdul Aziz terhadap keputusan Mahkamah Tinggi mudah difahami. Banyak lagi tindakan dan dasar yang diperkenalkan oleh Abdul Aziz sejak menjadi Pengerusi SPR seolah-olah menjadi jurucakap dan mengikut telunjuk pemimpin UMNO-BN.

Hakim Datuk Alizatul Khair Osman Khairuddin telah memutuskan bahawa kerusi DUN Kota Siputeh kosong selepas penyandangnya Datuk Abu Hassan Sarif tidak menghadiri dua persidangan DUN tahun ini.

Dalam keputusannya, Hakim Alizatul menegaskan bahawa SPR bertindak secara tidak wajar dan keputusan suruhanjaya itu bahawa Abu Hassan masih merupakan wakil rakyat bagi kawasan Kota Siputeh dan kerusi DUN itu tidak kosong, perlu dibatalkan.

Sementara SPR pula akan memohon penangguhan pelaksanaan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang mengisytiharkan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kota Siputeh di Kedah kosong.

Pengerusinya, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof, berkata Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur sudah pun menetapkan untuk mendengar permohonan SPR Jumaat ini.

"Penasihat undang-undang SPR berkata mahkamah akan mendengar permohonan untuk menangguhkan pelaksanaan keputusan terbabit.

Sepatutnya UMNO yang merayu agar perlaksanaan keputusan Mahkamah Tinggi mengenai kerusi DUN Kota Siputeh dikosongkan tetapi sebaliknya SPR pulak yang kelam-kabut untuk merayu untuk menangguhkan pelaksanaan keputusan Mahkamah Tinggi. Sah!... SPR memang lahanat!...

1 ulasan:

Dollah berkata...

SPR sebahagian daripada komponen BN. Semua jentera kerajaan jadi pencacai angkat najis