Jumaat, 23 Oktober 2009

NAJIB ALTANTUYA - APA KES... PENTING SANGAT KE... SIASAT BENDA NIE!...

1Malaysia jadi agak hairan, apa kes... polis dok sibuk nak siasat pasal sejadah berdiri. Sedangkan banyak lagi kes-kes jenayah series yang belum dapat diselesaikan. Contoh yang paling nyata iaitu kes adik Nurin, sampai sekarang pembunuhnya masih bebas dan belum dapat ditangkap.

Pelik betul 1Malaysia nie!... apakah afdhalnya siasatan berhubung kejadian misteri 36 sejadah yang dikatakan berdiri seperti makmum sedang mengerjakan solat di SK Tok Sangkut, dekat Pasir Mas dua hari lalu perlu disiasat polis?.

Ketua Polis Daerah Pasir Mas, Supt Haliludin Rahim berkata pihaknya sedang menjalankan siasatan dari pelbagai sudut bagi memastikan dakwaan berhubung kejadian itu benar berlaku bagi mengelakkan kekeliruan yang timbul.

"Dalam isu ini, polis bekerjasama dengan pihak Jabatan Agama bagi menentukan kesahihan kejadian itu untuk mengelakkan kekeliruan yang timbul di kalangan umat Islam.

Dalam kejadian dua hari lepas, pelajar SK Tok Sangkut menemui 36 helai sejadah yang berada dalam kedudukan seperti makmum mengerjakan solat berjemaah di belakang imam dalam surau sekolah itu.

Kejadian sama berlaku pagi kelmarin apabila sebanyak 24 sejadah lagi ditemui dalam keadaan sama di surau Maahad Ar-Rahmah Kenali, dekat Kubang Kerian, kira-kira jam 10 pagi oleh dua pelajar Tingkatan Dua sekolah itu.

Haliludin bagaimanapun menafikan pihaknya ada menahan pelajar atau mana-mana individu yang disyaki terbabit melakukan perbuatan itu yang dipercayai boleh menimbulkan kekeliruan akidah umat Islam.

"Hasil siasatan itu kita akan serahkan kepada Jabatan Hal Ehwal Agama Islam untuk tindakan lanjut, kerana jabatan berkenaan bertanggungjawab dalam hal ehwal agama Islam.

Sementara itu, Mufti Kerajaan Kelantan,Mufti Kelantan, Datuk Muhamad Shukri Muhamad, berkata umat Islam tidak harus terpengaruh kejadian misteri yang berlaku di dua sekolah negeri berkenaan.

Menurutnya, ini kerana tiada sebarang keanehan atau boleh dianggap pelik ekoran penemuan sejadah terbabit, kerana ia boleh dilakukan oleh sesiapa saja.

Beliau menyifatkan kejadian itu dilakukan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab atau "budak-budak nakal". BERNAMA

Tiada ulasan: