Rabu, 24 Februari 2010

NAK HARAPKAN BN, SEMUANYA BARANG NAIK

Dijangka hari ini akan diketahui, samada kerajaan akan membuat keputusan untuk menaikkan tarif elektrik atau tidak. Dengan cuaca yang terik ketika ini, sedikit sebanyak peningkatan mendadak tarif elektrik bagi penggunanya. Diharap kerajaan mempertimbangkan untuk tidak menaikkan tarif elektrik. Yang pastinya, akan ada yang untung besar disebalik kenaikan tarif elektrik ini nanti. Siapakah mereka?

KUALA LUMPUR: Kabinet dijangka membuat keputusan sama ada akan mengekalkan atau menaikkan tarif elektrik pada mesyuarat esok(hari – 24 Februari 2010) , kata Menteri Tenaga Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui.

“Sama ada tarif elektrik akan naik atau tidak, ia terpulang kepada Kabinet untuk memutuskannya. Kementerian hanya memberi cadangan kepada Kabinet,” katanya di sini sebentar tadi. Diminta mengulas kadar kenaikan sekiranya ia diputuskan, Peter Chin berkata: “Tidak tahu. Esok…esok…terpulang kepada Kabinet”.

Siapa lagi kalau bukan IPP. Dipendekan cerita Independent Power Producer (IPP) adalah penjana kuasa bebas (swasta seperti YTL , Malakoff). Tugas Independent Power Producer (IPP) menyediakan reserve margin bagi kuasa tambahan pada tahap-tahap tertentu (permintaan melebihi pengeluaran) walaupun hakikat sebenarnya kuasa-kuasa tambahan tersebut tidak digunakan pun. Dalam dunia reserve margin yang normal adalah hanya sekitar tahap 20% hingga 30% sahaja. Malaysia?

Melalui Power Purchace Agreement (PPA) di antara kerajaan Malaysia dengan Independent Power Producer (IPP), reserve margin yang telah ditandangani dan dipersetujui adalah fleksibel dan boleh dikatakan menguntungkan IPP dan sekaligus merugikan RAKYAT. Cuba bayangkan, sekarang reserve margin melonjak naik sekitar 47%. Jepun yang alam sekitarnya tidak stabil pun baru satu digit sahaja peratusnya.

Secara idealnya kita TIDAK memerlukan reserve margin. Namun realitinya penjanaan kuasa, kita perlu margin bagi menghadapi tiga senario:

  1. Breakdown
  2. Unexpected short term demand growth
  3. Terpaksa direhatkan untuk kerja-kerja senggaran.

Lebih tinggi reserve margin dari tahap tersebut akan memberi gambaran ketidak cekapan “expansion planning and execution”. Jangan risau. 47% reserve margin membolehkan kita menjadi salah sebuah negara yang yang paling tinggi reserve marginnya di dunia walupun kita bukanlah yang nombor satu. Adakah anda berbangga? Terserah…..

Kalau ada satu-satu power station yang ada masalah maka kita masih ada banyak lagi power station yang standby dan boleh digunakan untuk tujuan backup. Mengapa perlu sampai 40% reserve marginnya? Seperti yang umum tahu, sesetengah IPP walaupun mereka berada dalam keadaan standby ( tidak jalan langsung pun), TNB masih terpaksa membuat bayaran penuh sebagaimana kalau mereka beroperasi bagi penjanaan kuasa elektrik.

Untuk Independent Power Producer sahaja, TNB sebenarnya telah membelanjakan lebih RM5 billion kepada Independent Power Producer dan angka tersebut akan meningkat daripada masa ke semasa. Untuk pengetahuan, Independent Power Producer (IPP) tidak menanggung semua kos minyak lebih-lebih lagi untuk 1st generation IPP, apabila berlaku kenaikan bahan api melebihi tahap tertentu, kenaikan itu akan ditanggung oleh TNB. Jadi, sebab itulah IPP antara industri yang paling menguntungkan di Malaysia. Yang menanggung kerugian adalah TNB, dan rakyat Malaysia (TNB is 70% gov owned). Duit kerajaan = duit rakyat termasuk duit saya sendiri. Jadi itu sebabnya masalah dan kerenah IPP dimasukkan sekali dalam isu kenaikan tarif elektrik ini.

Kesimpulan dari kajian tu mudah aja. Perjanjian Tenaga Elektrik yang disediakan oleh Kerajaan Malaysia untuk Independent Power Producer (IPP) adalah merugikan rakyat dan menguntungkan IPP. Biasalah kita pun tahu, untuk sesebuah mahu mendapatkan keuntungan yang berlebihan tetapi jangan sampai rakyat terpaksa rugi berbillion billion ringgit untuk kuasa elektrik yang tidak pernah dijanakan langsung. sumber

Komen: Selepas ini mungkin ada perancangan menteri UMNO akan berkempen supaya kurangkan penggunaan letrik dan gunakanlah pelita minyak tanah atau lampu ayam untuk berjimat. Sebelum ini mereka pernah berkempen semasa kenaikan harga gula agar rakyat kurangkan makanan manis. Haprak punya kempen!... takde kerja lain nak perbodohkan rakyat agar rakyat jadi burung tekukur.

Tiada ulasan: