Isnin, 31 Januari 2011

ANDA SEDANG DIPERHATI OLEH KERAJAAN MALAYSIA

Sekumpulan NGO hari ini menyuarakan rasa curiga terhadap usaha terbaru kerajaan memperkenalkan kawalan ke atas Internet melalui peluasan skop Akta Mesin Cetak dan Penerbitan (PPPA).

Langkah kawalan itu dikhuatiri mempunyai tujuan politik tertentu memandangkan ia diumumkan ketika negara sedang menghadapi kemungkinan berlakunya pilihan raya umum pada tahun ini, menurut satu kenyataan yang dikeluarkan Pusat Kewartawanan Bebas Malaysia (CIJ Malaysia) hari ini.

"(Ini) kerana Internet dikatakan faktor penyumbang kepada keputusan pilihan raya (BN) yang paling teruk dalam empat dekad pada tahun 2008.

"Malah, kerajaan persekutuan nampaknya mencontohi negara (Singapura) di mana kerajaan yang dipimpin Parti Tindakan Rakyat meningkatkan gangguan dan kawalan terhadap media dalam talian menjelang pilihan raya," kenyataan itu dipetik.

Kumpulan berkenaan berpendapat, langkah menyekat ruang Internet itu "amat mengerikan" sekiranya peruntukannya turut meliputi penerbitan dalam talian.

"Menteri dalam negeri (Datuk Seri) Hishammuddin Hussein berkata pindaan tersebut masih di tahap perbincangan dan masih 'terlalu' awal untuk dipersoal oleh pihak media dan orang awam.

"Namun bagi kami, kekurangan ketelusan dan rundingan awam juga merupakan sebahagian daripada masalahnya," menurut kenyataan bersama oleh Charter 2000-Aliran, Writers Alliance for Media Independence dan 1Muted Malaysia itu.

Kumpulan itu menjelaskan pendekatan kerajaan yang didakwa "tidak telus" dalam memperkenalkan undang-undang itu akan menimbulkan kegusaran kepada orang awam.

"Ketiadaan rundingan awam dalam perkara-perkara yang memberi kesan besar terhadap masyarakat menunjukkan bahawa hal-hal ini besar kemungkinannya bermasalah.

"Namun kerajaan masih berkeras mahu meneruskannya tanpa mengendahkan pendapat orang awam," menurut kenyataan yang disokong 17 NGO lain termasuk Jaringan Rakyat Tertindas (JERIT), Lawyers for Liberty serta Gerakan Demokratik Pelajar dan Belia Malaysia (Dema). Mkini

Tiada ulasan: