Ahad, 26 Julai 2009

NAJIB - HANG BUAT APA TUUU!...

Najib balik umrah


Nizar pegang lilin jer..., aku pasang lampu

Isu Nizar memegang lilin menjadi berita sensasi samada di media blog atau akhbar dakyah UMNO-BN. Ini kerana Nizar adalah orang yang berpengaruh serta seorang ahli politik dari Pakatan Pembangkang. Hanya kerana beliau dari PR, maka riuh satu Malaya cerita ini. Jika beliau adalah seorang dari pemimpin UMNO-BN barangkali perkara ini akan didiamkan sahaja.

Malah tanpa segan silu seorang yang bertaraf professor kangkung pun teringin mengeluarkan fatwa. Tidak cukup dengan itu, seorang mufti suatu ketika dahulu yang telah menfatwakan "jom heboh" hukumnya adalah haram kini turut memberi reaksi bahawa memegang lilin juga adalah haram. Anehnya "jom heboh" yang diadakan di Ipoh pada suatu ketika dulu, halal kembali.

Inilah peranan mangkuk-mangkuk di dalam UMNO. Mereka begitu cepat membuat ulasan dan memberi fatwa bagi mencipta kewajarannya. Yang mana merugikan mereka, mereka akan diam menikus.

Beberapa hari saja lagi kita akan menyambut Hari Pahlawan iaitu pada 31 Julai ini. Kebiasaannya pemimpin tertinggi kita akan berhimpun di Tugu Negara bagi memperingati pahlawan-pahlawan yang telah gugur di medan pertempuran. Dalam masa yang sama majlis ini mengadakan upacara bertafakur dan menghadiahkan kalungan bunga kepada jasad simati. Ia mirip perbuatan penganut agama kristian.

Disini kita tunggu apa kata komen dan fatwa mufti Perak, professor kangkung dan Zambry (MB haram) tersebut. Sama-sama kita saksikan.

Tiada ulasan: