Rabu, 9 Disember 2009

ISU BTN - NAZRI DAN MAHATHIR BERTELAGAH

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz berkata beliau tidak bersetuju dengan pandangan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa kursus Biro Tata Negara (BTN) tidak perlu dirombak.

Mantan PM, Dr Mahathir mempertikaikan mengapa Nazri perlu terperangkap dengan permainan politik pembangkang sehingga perlu merombak modul kurikulum yang diguna pakai oleh BTN dan telah sekian lama dipraktikkan secara berkesan di Malaysia.

“Saya tahu Dr Mahathir mengulas mengenai patriotisme dan sebagainya, ya saya setuju mengenai patriotisme ... ia untuk semua.

“Namun terdapat mereka yang menghadiri kursus (BTN) yang kemudianya keluar dengan perasaan marah. Terdapat banyak contoh ... jadi saya ingin tahu di mana silap saya dalam menyokong rombakan silibus BTN,” katanya Nazri.

Malah Nazri juga menyifatkan Dr Mahathir sebagai “rasis betul” kerana mempertahankan kursus-kursus BTN sambil mengulangi keputusan Kabinet sebelum ini bahawa program-program itu akan dirombak.

“Dia rasis betul. Anda seharusnya bertindak sebagai seorang rakyat Malaysia sama ada menteri ataupun sebaliknya.

“Anda mesti buat apa yang anda perkatakan. Jangan kerana bila anda menjadi Perdana Menteri, anda mahu setiap orang menyokong anda, anda bertindak seperti seorang rakyat Malaysia. Sebaik sahaja bukan lagi jadi Perdana Menteri, anda hanya bercakap pasal orang Melayu, saya tidak boleh menerima komen beliau,” katanya.

Oleh itu kata Nazri beliau “sangat percaya bahawa kursus-kursus BTN mesti selari dengan slogan 1 Malaysia yang digerakkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Menjawap tuduhan mengatakan beliau rasis, Mahathir mencadangkan agar Nazri keluar daripada UMNO untuk membuktikan yang beliau anti perkauman. Beliau harus sedar kedudukannya dalam parti dan peka dengan kenyataannya yang menyentuh isu perkauman khususnya orang melayu,” jelas Dr Mahathir.

Disebabkan Nazri menyatakan pandangannya bahawa Mahathir rasis, beliau diserang bertubi-tubi oleh blogger-blogger UMNO sendiri seperti blogger kuat mencarut parpukari, rockybru, cucu tok selampit dan banyak lagi.

Sebelum ini Dr Mahathir pernah menulis di dalam blognya berkaitan luahan seorang bekas pemimpin kanan UMNO berkata "UMNO busuk hingga ke ususnya" samada daripada peringkat terendah hingga ke peringkat tertinggi. Maka disini terbuktilah bahawa busuknya telah pun mengeluarkan baunya.

Tiada ulasan: