Ahad, 7 Jun 2009

NAJIB KATA KONSEP 1 MALAYSIA TIDAK MENYIMPANG

KUALA LUMPUR 6 Jun - Konsep 1Malaysia tidak sekali-kali menyimpang daripada roh Perlembagaan Persekutuan sama ada secara tersurat atau secara tersirat, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Katanya, 1Malaysia bukanlah konsep atau formula baru, sebaliknya matlamat akhir konsep 1Malaysia iaitu perpaduan nasional menjadi wawasan utama pemerintah terdahulu yang telah diterjemahkan dalam pelbagai rupa bentuk dan jelmaan prakarsa sepanjang lebih lima dekad yang lepas.

Kalau benar konsep 1Malaysia iaitu rakyat didahulukan, kenapa krisis yang berlaku di Perak Najib masih gagal menangananinya. Kenapa sehingga sekarang Perak masih dalam keadaan krisis 2 MB. Ternyata telah siang-siang lagi konsep 1Malaysia telah gagal dan sekaligus Najib berbohong pada rakyat bahawa rakyat didahulukan adalah dusta semata-mata.

Jika benar rakyat didahulukan, kenapa Najib takut benar untuk meminta sultan untuk bubarkan DUN. Najib hanya pandai berkata-kata ibarat burung kakak tua tetapi Najib sebenarnya takut akan kehilangan lebih banyak kerusi jika DUN dibubarkan. Zambry hanya sekadar dijadikan bahan kajian politik Najib. Belum pernah terjadi di mana-mana negara Komenwel jawatan MB ditentukan oleh Mahkamah melainkan di Malaysia. Inilah konsep 1Malaysia yang diketengahkan oleh Najib untuk tatapan dunia.

Maka tidak hairanlah apa yang berlaku di Perak, dimana Zambry tidak dilayan seperti MB kemana saja dia pergi membuat lawatan. Bacalah di laman blog Zambry dimana dia meluahkan perasaannya kerana orang ramai tidak mahu bersalam dengannya. Dia seperti kera sumbang kerana dia bukan MB pilihan rakyat sebaliknya MB mahkamah.

Tiada ulasan: