Selasa, 23 Jun 2009

BILA "KPI" SEKADAR DIJADIKAN KOPI "O"

KPI MENTERI SEJAUH MANA STATUSNYA

Semasa Perdana Menteri OneMalaysia mengambil alih pentadbiran dari Imam Hadhari beliau mewar-warkan bahawa pentadbirannya akan menggunakan Key Performance Indicator (KPI) sebagai indikator untuk mengukur 'performance' menteri-menteri dan pegawai-pegawai kerajaan. Malah kerajaan OneMalaysia sendiri memberikan tanggungjawab mengawal dan menyelia KPI ini kepada seorang menteri iaitu Dr Koh Tsu Kon.
Persoalannya ialah sejauh manakah KPI ini berjaya meningkatkan performance menteri-menteri? Malah lebih teruk lagi apakah kriteria-kriteria yang digunakan untuk mengukur KPI menteri-menteri ini.
Sebagai contohnya saya melihat menteri-menteri masih tidak serius dalam menghadiri Sidang Rakyat di mana jika dilihat kepada siaran langsung Sidang Dewan Rakyat melalui internet, kerusi-kerusi menteri kosong. Perbahasan dan pembentangan yang melibatkan kementerian hanya dibentang dan dijawab oleh Timbalan Menteri bukannya Menteri.
Sessi perbahasan berkenaan rang undang-undang yang penting seperti DNA yang dibincangkan sekarang ini pun hanya dibentang dan dijawab oleh Timbalan Menteri sahaja. Itu baru satu contoh bagaimana dengan urusan-urusan menteri yang lain. Adakah mereka berjaya menjalankan tanggungjawab mereka dengan baik?
Selain itu timbul juga persoalan tentang apakah tindakan yang diambil terhadap mana-mana menteri yang tidak mencapai standard KPI ini? Sehingga ini tidak diumumkan kepada rakyat. Saya rasa mustahil semua menteri mencapai KPI melainkan KPI itu sebenarnya tidak standard dan ianya disetkan pada standard yang paling minimum yang mudah untuk dicapai.

Jika ianya disetkan pada tahap yang minimum maka ianya amat malang kerana KPI itu sendiri tidak menyumbangkan kepada peningkatan performance menteri itu sendiri.

Tiada ulasan: