Rabu, 29 Ogos 2012

PENEROKA TANGGUNG HUTANG - MASIHKAH MAMPU TERSENYUM!...


Peneroka yang berhutang dengan bank untuk membeli 800 unit saham Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGVH) tidak perlu lagi membayar kepada bank mulai bulan depan apabila hutang mereka itu diambil alih Felda.
  
Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Maslan berkata peruntukan RM360 juta yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bagi membiayai pembelian unit saham itu semalam akan digunakan untuk membayar balik  pinjaman yang dibuat oleh peneroka, kepada 10 konsortium bank.
  
"Jadi, daripada bayar kepada bank yang ada faedah lima peratus setahun, peneroka akan bayar kepada Felda tanpa faedah dalam tempoh lima tahun iaitu kira-kira RM50 sebulan," katanya kepada pemberita selepas menutup Kem Anak Muda Generasi Felda (Kemuda) dan Kursus Induksi Permuafakatan Siswa/Siswi Felda (Persada) 2012 di Universiti Putra Malaysia (UPM) di Serdang hari  ini.
  
Najib semalam mengumumkan Felda memperuntuk RM360.7 juta untuk membiayai sepenuhnya 800 unit saham yang diberi kepada setiap peneroka bagi meringankan beban mereka dalam pemilikan saham itu.
  
Ahmad berkata peralihan itu akan dilakukan secara automatik dan pembayaran balik kepada Felda boleh dilakukan dengan potongan pendapatan, di mana ia bakal memberi keuntungan lebih kepada peneroka apabila mereka tidak dikenakan sebarang faedah ke atas pinjaman itu.
    
Haha... rupanya peneroka tertipu dengan penyenaraian felda di bursa saham. Kononnya mereka dijanjikan bulan dan bintang rupanya hutang bank yang bakal tiba.

Sebab nak cover line punya pasal, felda sanggup bayarkan dulu hutang peneroka kemudian peneroka berhutang pula dengan felda.  Pi mai pi mai tang tu jugak cuma tak nampak seolah-olah berhutang dengan bank. Memang otak pembelit.

Itupun nak kata pembangkang dengki lagi...

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ini semua salah PR. Kerana mereka kami terpedaya beli saham felda.