Ahad, 7 Mac 2010

ZUL TAK DIBENAR BELA DIRI ATAU SENGAJA NAK CABUT LARI

Anggota Parlimen Kulim-Bandar Baharu Zulkifli Noordin yang dipecat keanggotaannya oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR) berkata beliau dihukum tanpa diberi peluang membela diri.

Zulkifli berkata beliau menerima berita mengenai pemecatannya itu melalui rakan pemberita dan menyifatkan ia sebagai permulaan satu titik hitam dalam sejarah perjuangan reformasi yang bermula pada 2 Sept 1998 termasuk kejatuhan dan kehancuran PKR.

"Saya dihukum tanpa diberi peluang membela diri menurut prinsip hak asasi kemanusiaan dan nilai keadilan sejagat seperti yang dilaungkan oleh kepimpinan PKR selama ini. Kepantasan tindakan memecat saya membuktikan kepalsuan slogan mereka".

Kalau benar ingin membela diri, mengapa Khamis lepas, anggota Parlimen yang terkenal dengan tindakan 'menentang arus' dalam PKR itu cabut lari daripada sidang Lembaga Displin yang membicarakan kesnya kerana membantah anggota panel terdiri daripada bukan Islam.

Adalah mustahil beliau tidak mengetahui lebih awal barisan panel jawatankuasa yang akan mengadili kesnya itu kerana mereka bukannya dilantik secara mengejut atau bidang terjun tetapi melalui pelantikan rasmi parti.

Zulkifli sebagai pihak yang disiasat telah mengetahui lebih awal, bukannya hanya dimaklumkan semasa menghadiri prosiding itu, kecualilah jika PKR melantik ahli panel itu seperti 'memukul gong' dan menjemput siapa sahaja yang berminat untuk menganggotainya.

Empat anggota panel disiplin itu ialah Syed Kamarulzaman Syed Kaber selaku ketua panel manakala dua lagi aktivis Kristian, Goh Keat Peng dan Chew Swee Yoke serta seorang beragama Hindu, T. Kumar.

Beliau dihadapkan ke jawatankuasa itu bagi memberi penjelasan berhubung bidasannya terhadap Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan membuat laporan polis ke atas ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

MP KULIM UNTUK DILELONG!... SUDI KER... UMNO NAK BELI!...