Sabtu, 12 Februari 2011

18 HARI DEMONTRASI UNTUK TUMBANGKAN MUBARAK

Setelah 18 hari rakyat Mesir berhimpun untuk singkirkan Presiden mereka, akhirnya semalam. Si pencacai Yahudi, Mubarak mengumukan meletak jawatan. Pengumuman Mubarak itu nyata telah menggembirakan seluruh rakyat Mesir dan juga umat islam di serata dunia.

Jelas bahawa kuasa rakyat telah membuktikan bahawa kuasa mereka, kuasa keramat. Tanggal 11 Februari 2011, mencatatkan kuasa rakyat mampu menumbangkan sesebuah kerajaan yang diktator. Mungkin kebetulan, tarikh 11 Februari ini turut mencatatkan kejayaan rakyat dalam Revolusi Iran (11 Februari 1979) dan juga pembebasan Nelson Mendela pada 11 Februari 1980 selepas puluhan tahun dipenjara.

Apapun jelas di sini bahawa kuasa rakyat terserlah dalam Revolusi di Mesir yang sebelum ini dicetuskan di Tunisia. Penyertaan mereka dalam demokrasi tempang di Mesir selama 30 tahun, nyata tidak berhasil. Maka sebablah itu rakyat Mesir bangkit di jalanan dan bertindak melawan diktator itu secra kekerasan sepertimana diperkatakan oleh John F. Kennedy, Presiden US ke 35 bahawa revolusi secara keamanan (pilihanraya) yang mustahil akan membuatkan revolusi secara kekerasan dan ia tak dapat dielakkan.

Those who make peaceful revolution impossible will make violent revolution inevitable.

Rakyat Malaysia?? Takkan tak cemburu dengan kebangkitan rakyat di Mesir dan Tunisia..takkan baca berita je…kurang-kurang pun…goyanglah sikit kerajaan UMNO yang satu spesis dengan Mubarak ini.. tunhisyamuddin

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

VIVA EGYPTIAN VIVA EGYPTIAN VIVA EGYPTIAN. WAKE UP MALAYSIAN...NOW IT'S YOUR TURN. UMNO/BN YOUR DAYS NUMBERED.

Unknown berkata...

yup...!now its our turn..!BN,beware!

ERA80an berkata...

Selagi generasi orang2 tua dulu masih hidup selagi itu hayat UMNO masih bernyawa. Kita lihat sahaja selepas ini bila orang2 muda memberontak!....