Sabtu, 9 April 2011

POLITIK UMNO-BN SEBENARNYA JADI PENGACAU

Aku hampir tergelak berguling-guling sebenarnya dengan amaran dari Persiden CUEPACS menyatakan bahawa, parti-parti politik jangan campuri urusan dalaman penjawat awam. Selama inipun yang jadi pengacau adalah UMNO-BN dan sekutu-sekutunya.

Semua jentera kerajaan dianggap kepunyaan UMNO-BN. Mereka tidak boleh membezakan samada antara kepentingan politik kepartian dengan kepentingan awam.

Walaupun jelas amaran itu ditujukan kepada UMNO-BN, tetapi hakikatnya amaran itu hanya sekadar anjing menyalak bukit. Selagi UMNO-BN terus berkuasa, mereka akan terus memperkudakan seluruh jentera kerajaan semahu-mahunya.

Kita mampu mengubahnya, jika kita bersatu tumbangkan UMNO-BN laknatullah pada PRU13 nanti.


PETALING JAYA 8 April – Parti-parti politik digesa tidak menangguk di air keruh dalam beberapa isu yang melanda kastam termasuk kematian pegawai jabatan itu di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Kuala Lumpur kelmarin.

Ketegasan itu disuarakan Kesatuan Pegawai Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM), Persatuan Pegawai Kanan Kastam (Pekasa) dan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS).

Presiden CUEPACS, Datuk Omar Osman berkata, ahli politik tidak sepatutnya mencampuri urusan kakitangan awam yang berada di bawah tanggungjawab kongres itu.

“Kenyataan yang dikeluarkan oleh ahli politik sebenarnya hanya mengguris hati kakitangan JKDM, bukan membantu menaikkan semangat.

“Mereka tidak perlu lebih ke hadapan berbanding kami dengan menyuarakan segala yang tidak dipersetujui oleh kakitangan JKDM,” katanya pada sidang akhbar di Kompleks Kastam Wilayah Persekutuan di Kelana Jaya, di sini hari ini.

Ketegasan Omar itu mendapat tepukan gemuruh lebih 50 pegawai kastam yang hadir termasuk dari Sabah dan Sarawak.

Dalam pada itu, Presiden Kesatuan Pegawai JKDM, Ibrahim Ahmad berkata, hasil mesyuarat dengan CUEPACS dan Pekasa petang ini, ketiga-tiga pihak mencapai tiga rumusan.

“Pertamanya, kami akan menemui Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk mendapat nasihat dan suntikan semangat bagi menaikkan semula martabat JKDM.

“Dalam pertemuan itu juga, kami akan berbincang mengenai skim gaji yang diterima kakitangan JKDM yang dilihat terlalu rendah,” ujarnya.

Menurutnya, rumusan kedua pula ialah mengadakan pertemuan dengan Ketua Pesuruhjaya SPRM pada 12 April ini di Putrajaya bagi meminta suruhanjaya tersebut membersihkan nama JKDM yang dikatakan terlibat dalam rasuah sebanyak RM108.5 bilion.

Bagi rumusan ketiga, jelasnya, Kesatuan Pegawai JKDM, Pekasa dan CUEPACS mahu media memperbetulkan bahawa kakitangan JKDM terlibat dengan rasuah sebanyak itu.

“Ini kerana jumlah RM108.5 bilion itu menjadi satu trauma bagi warga JKDM ketika ini dan ia perlu dipulihkan bagi menaikkan semula semangat kerja kakitangan,” katanya.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

SAPA MEMERINTAH PUN MACAM TULA, SELANGOR TAK GUNA KA KAKITANGAN DIA UNTUK POLITIK ?????

PAS TAK GUNA KUIN KA UNTUK POLITIK ???

CAKAP TAKDA ISU TU NAMANYA CAKAP LONGKANG

Tanpa Nama berkata...

tu maknanya cakap2 politics..