Ahad, 4 Julai 2010

HISHAMUDDIN MINTA TOLONG, KENANGLAH JASA POLIS

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mengingatkan masyarakat dan generasi muda terutama pemimpin parti politik yang sering menuding jari dan mengkritik pihak berkuasa terutamanya polis, supaya mengenang kembali jasa-jasa pejuang tanahair yang banyak berkorban untuk negara.

Katanya, keamanan yang dikecapi hari ini bukan datang secara bergolek sebaliknya hasil pengorbanan pejuang negara yang mempertaruhkan jiwa dan raga demi mendapatkan kemerdekaan.

"Ini disambung dengan usaha berterusan pihak berkuasa termasuk polis dalam memastikan kemerdekaan dan keamanan yang dikecapi akan terus berkekalan namun terdapat warga Polis Diraja Malaysia (PDRM) dicemuh dan dikritik masyarakat malah 'digigit' oleh wakil rakyat.

"Sikap sebegini hanya akan menghakis jati diri dan negara...jika serangan terhadap pihak polis berleluasa, bagaimana kita mahu menyuntik semangat kenegaraan kepada generasi baru," katanya dalam ucapan di majlis makan malam mengenang jasa pejuang negara anjuran Persatuan Bekas Polis Malaysia (PBPM) di ibunegara malam tadi.

Beliau berkata pihak polis sering menjadi mangsa kritikan oleh individu yang tidak bertanggungjawab yang bermotifkan peribadi dan politik sempit, yang mana menuntut ketahanan dan kesabaran warga institusi itu.

Dalam pada itu, katanya, peredaran zaman serta perkembangan ilmu dan teknologi masa kini dapat memberi ancaman keselamatan lebih teruk berbanding ketika darurat.

Menurutnya, ancaman tanpa disedari seperti melalui dunia siber dapat menggugat keselamatan negara jika integriti pasukan polis sering diperkecilkan dan sekiranya tidak ditangani sejak awal.

"Cabaran yang dihadapi kini lebih getir, payah dan mencabar. Ia menuntut transformasi yang selari dengan teknologi dan peredaran zaman termasuk akta-akta sedia ada yang mungkin agak lapuk untuk diaplikasikan pada masa ini," katanya.

Beliau turut menyeru agar bekas polis kekal akrab dan terus bersama dengan kerajaan dalam menghadapi cabaran dari segi ekonomi ataupun politik semasa.

Menurutnya, segala cabaran dan realiti baru, nilai patriotisme, sikap sayang menyayang dan elemen kasih kepada negara mesti dimaknai dengan suasana dan realiti semasa.

2 ulasan:

blogenstarz berkata...

Janganlah kerana nila setitik , Rosak susu sebelanga.
Jika dibandingkan dengan negara lain , PDRM lebih bertoleretasi daripada mereka.
PDRM tidak akan menganiaya rakyat Malaysia yang tidak bersalah.Mereka pun ada keluarga.Mereka pun manusia juga seperti kita.
Janganlah perlekehkan tugas mereka.

Tanpa Nama berkata...

Kah!...3X. Bro (blogenstarz) kat atas pertahan polis rupanya. Kalau kena keluarga hang yang kena balun oleh polis FRU, baru hang tau!...