Jumaat, 2 Julai 2010

ADA SEBAB UMNO PERTAHAN FELDA

Nak tahu sebab apa UMNO pertahankan Felda? Haha!... Inilah jawapannya...

Hubungan terus antara projek pembangunan Felda dan syarikat yang mempunyai kaitan
dengan Umno menimbulkan pelbagai soalan berhubung cara projek-projek berkenaan ditawarkan.

Berdasarkan pendedahan oleh ahli jawatankuasa pusat PAS, Datuk Husam Musa di blognya, Selasa lalu, semakan yang dilakukan Malaysiakini mendapati projek berkenaan dianugerahkan kepada firma Arkitek W&W yang dimiliki oleh ahli Umno.

Mereka adalah ADUN Bukit Chandan, Wan Mohd Khair-il Anuar Wan Ahmad dan seorang lagi yang dikenali sebagai Wan Burhanuddin Wan Hassan.

Mengesahkan perkara ini, Husam berkata Wan Burhanuddin adalah ahli Pemuda Umno bahagian Besut.

Beliau dikatakan mempunyai hubungan rapat dengan keluarga seorang pegawai kanan Felda yang juga berasal dari Terengganu.

Antara projek yang diberikan kepada firma berkenaan adalah kawasan perumahan dan komersial di Feldajaya - projek pembangunan bercampur untuk generasi kedua peneroka Felda.

Bagaimanapun menurut Husan, projek Feldajaya itu bukannya sesuatu yang boleh dibanggakan kerana lokasi yang tidak sesuai serta harganya.

Contohnya, di Feldajaya Trolak, satu daripada empat mukim yang disiapkan, sebuah banglo ditawarkan pada harga sekitar RM180, 000.

"Jika anda pergi ke mukim-mukim ini, akan akan lihat ia hanya projek 'gajah putih',” kata Husam.

Projek seumpama itu juga boleh didapati di Chini, Serting dan Mempaga.

Menurut Husam, sehingga hari ini, projek berkenaan menelan kos RM152 juta.

Bagaimanapun dalam ucapannya pada 2006, Datuk Seri Najib Razak yang ketika itu timbalan perdana menteri mengumumkan Felda memperuntukkan RM188 juta bagi pembangunan keempat-empat permukiman baru itu.

Meskipun bayaran untuk firma arkiter itu tidak jelas, Husam berkata jumlah kos bagi semua projek yang W&W terlibat mungkin sehingga setengah bilion ringgit.

Ini termasuk untuk pembinaan MRSM Felda Trolak dan kolej-kolej komuniti di Terengganu dan Sabah, yang katanya dibayar oleh Felda.

Ketika dihubungi, Wan Mohd Khair-il berkata isu yang ditimbulkan oleh Husam adalah isu lama dan firmanya telah beroperasi sejak 1990 dan bukannya syarikat perunding tunggal yang terbabit dengan projek Felda.

Tiada ulasan: