Isnin, 4 Mac 2019

APAKAH NASIB MUJAHID PRU15?

Rentetan kekalahan calon PH di DUN Semenyih, Naib Presiden Amanah Mujahid Yusof Rawa berkata, "PH perlu segera membuat rumusan kekalahan dengan melihat lebih dalam segala kelemahan yang ada dan saya yakin dapatan yang diperolehi akan membantu proses pemulihan PH bagi bertempur di Rantau nanti”. PH perlu bermuhasabah di atas kekalahannya pada PRK Semenyih dalam menghadapi satu lagi pilihan raya kecil yang akan diadakan untuk kerusi DUN Rantau di negeri Sembilan.


Penganalisis melihat perkembangan politik ketika ini, strategi gabungan kekuatan BN-PAS nampaknya lebih menjadi, berbanding percaturan yang dilakukan oleh PH. Kekalahan PH di Semenyih memberi isyarat awal tentang penolakan rakyat terhadap parti gabungan PPBM, PKR, DAP dan Amanah.


Perkara yang perlu dirisaukan oleh kerajaan PH sekarang ini ialah pasukan pembangkang sudah mula kuat dan mereka tidak lagi lemah. Pembangkang nampaknya sedikit demi sedikit berjaya menyusun gerak kerja yang lebih mantap dan berkesan.


Melihat perkembangan di atas, dapat kita simpulkan bahawa penolakkan rakyat terhadap PH kerana kerajaan PH gagal menunaikan janji-janji manifesto mereka yang lalu. Pengundi berhak “menghukum” kerajaan Pakatan Harapan pada pilihan raya umum akan datang jika nasib rakyat terus dipinggirkan.


Apakah pemimpin PH bersedia untuk diturunkan takhta pada PRU15 akan datang yang sekaligus menjadikan mereka KERAJAAN sepenggal? 




(PH) 16,753 Undi

(BN)+(PAS) 13,655 Undi + 12,312 Undi = 25,967 Undi

Tiada ulasan: